Co zrobic podczas awarii kasy fiskalnej

Url naszego wpisu

My podatnicy, z kasą fiskalną notabene spotykamy się na każdym nieomal kroku. Czy to w taksówkach, czy to w sklepach spożywczych, czy to w kinach, czy to w dużych hipermarketach czy też wreszcie w miejscach świadczących różnorodne, mniejsze usługi. Można tak w zasadzie wymieniać bez końca. Pamiętajmy też, że gdy kupujemy coś przez internet, to przy otrzymaniu paczki – oprócz samego produktu powinniśmy dostać też i paragon.

Bierze się to z faktu, iż podatnicy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych (które to nie prowadzą działalności gospodarczej), jak również rolników ryczałtowych mają – w świetle prawa – obowiązek skrupulatnego prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą przywoływanych kas fiskalnych. Praktyka jednak pokazuje, że bywa z tym różnie.

Co jednak mamy zrobić jako przedsiębiorca, kiedy kasa fiskalna jak na złość przestanie działać? I to w dodatku w najmniej do tego adekwatnym momencie… Czy mamy jakąś możliwość, by nie być zmuszonymi do – generującego ze zrozumiałych względów straty – przerwania sprzedaży?

Z pomocą przychodzi nam tu nic innego jak rezerwowa kasa rejestrująca. W sytuacji, kiedy kasa właściwa ulegnie zepsuciu, podatnik może wtenczas skorzystać z pomocy kasy rezerwowej. Oczywiście, jeżeli takową posiada. Niewątpliwie, z prawnego punktu widzenia, przedsiębiorcy nie mają takiego oto obowiązku, aby posiadać niejako zastępcze kasy fiskalne sharp er. Są jednak one przydatne w szczególności w sklepach stacjonarnych i dużych marketach. W wyjątkowych przypadkach – jakim z pewnością jest zepsucie się kasy głównej – chcąc nadal kontynuować sprzedaż, może się okazać, iż jedynym sensownym wyjściem jest użycie wspomnianej rezerwowej kasy. Przy okazji: można o tym przeczytać dokładniej w art. 111 ust. 3 ustawy traktującej o VAT.

Awaria kasy fiskalnej to – bez dwóch zdań – nic przyjemnego. Dobrze więc, że możemy ratować sytuację poprzez użycie kasy rezerwowej. Pamiętajmy jednak o tym, że w momencie, gdy podatnik przechodzi z ewidencjonowania sprzedaży kasą właściwą na rezerwową, winien on bezzwłocznie powiadomić o tym fakcie właściwy urząd skarbowy. Powiadomienie powinno zawierać dokumenty takie jak: informacja o awarii sprzętu, jak również informacja o zastąpieniu zepsutego sprzętu rezerwowym. Na koniec: ważne jest też to, ażeby rezerwowa kasa znajdowała się tam, gdzie odbywa się sprzedaż.


POLKAS
Pasternik 94, 31-354 Kraków
12 634 05 44
http://www.polkas.pl